Joulu meni, syötiin hyvin ja kaikki sai paljon lahjoja. Jossain vaiheessa olen jo ajatellut, että nämä perinteiset joulut saisi ehkä jo riittää. Haluaisin lähteä jonnekin, erilaisiin tunnelmiin, tunturiin tai sitten vaikka lämpimille rannoille, pois ja rennosti viettämään iloista aikaa.

Tämmöinen pieni keijukainen tuli Vilnasta meidän mukaan, siellä se M:n kotona valvoo meitä.

Tapaninpäivänä vietettiin M:n suvun kanssa heidän perinteistään joululounasta. Lounas olikin kiva, kaikki toi jotain syötävää ja pöytä oli katettu kauniisti, meitä oli yhteensä 16 pöydän ääressä. Tämä M:n suvunkin hieno tapa taitaa kyllä hiipua lähivuosina.  M:n isä on vielä elossa ja ihan voimissaan, mutta kun lastenlapset alkavat pariutumaan ja ehkä saamaan pikkuisia, niin ei kyllä millään enää pian kaikki mahdu saman pöydän ääreen.

Aivan ihastuttavaa on ollut viettää lomaa ja mikä ihaninta, täällä etelässä ainakin on lunta riittänyt.

Vietimme pienen ihastuttavan lomasen Tallinnassa, sellainen ihan perinteinen yksi yö perillä. Yövyimme Clarion hotel Euroopassa, hotelli oli todella siisti ja palvelu hyvää. Ihmetti kyllä, että ollaanko jossain kummitushotellissa, siellä ei näkynyt ketään muuta. Eikä kuulunutkaan mitään, paitsi yöllä. Minä kun olin nähnyt kuulemma unta, että joku tuli meidän huoneeseen ja oven takanakin olin muka kuullut jotain, huono-unisempi puolisoni kyllä taisi olla hyvin perillä, että mitään ei tapahtunut. Enkä tietäisi minäkään näistä, jollei olisi kerrottu.

Kävimme syömässä pariinkin kertaan todella hyvin. Paras syöminen oli kyllä Restoran Ö nimisessä paikassa, taitaa olla niitä arvostetuimpia paikkoja tällä hetkellä. Kaikki muut syömiset oli kyllä ihan halpoja, mutta ei täällä. Tai miten sen nyt ottaa? Lasku oli jotain vähän alle 130 euroa, mutta otimme kyllä alkudrinkit, alkupalat, pääruuat, jälkiruuat ja joimme pullollisen viiniä. Ruoka oli erittäin hyvää, palvelu oli erinomaista ja miljöö loistava. Suosittelen! Kiva juttu oli, kun tarjoilija toi pariin otteesen Compliments from Kitchen, eli pieniä ihania makupaloja keittiöstä.

Nami nami alkupala

Tallina näytti täydelliseltä lumipeitossaan. Katujen huolto ei kyllä ole kovin kummoinen, onneksi meillä ei ollut mitään raahattavaa, sillä jo pelkkä tallustaminen lumisilla hoitamattomilla katukäytävillä oli tosi raskasta.

Kumussa kävimme molemmat ensimmäisen kerran, muistutti alkuun Kiasmaa, varsinkin sisäänkäynti sieltä mistä me mentiin. Mutta rakennus itse ei ollut niin hieno, eikä oikeastaan näyttelytkään. Kumunhan on suunnitellut suomalainen ja Kiasman jenkki, vai minkä maalainen se Holl olikaan? No joka tapauksessa oli eksoottista käydä, varsinkin kun haluttiin varta vasten mennä bussilla, eikä taksilla. Lipun saaminen oli vaikeaa, takaisin tullessa ei onnistuttu edes siinä.

Lounaalla ennen lähtöä käytiin suomen puolen taksikuskin suosituksien muistuessa mieleen  Ravintola Troikassa, oli hyvää ruokaa ja siellä oli jopa alennusmyyntiä. Kyllä lama näkyi siinä, että meitä turisteja ainakin yritettiin ihan todella miellyttää.

Parasta Tallinnassa on kyllä oikeasti se valtavan iso ravintoloitten ja kahviloitten tarjonta. Vanhassa kaupungissa sijaitseva Cafe Reval,  siellä kuuma viini ja yläkerran vitriini-ikkunalle ihailemaan maisemaa, on makeeta on.

Meidän matka maksoi 124 euroa, siihen sisältyi siis laivamatkat ja hotelli, ei ollut kallis. Etua on tietysti siitä, että matkat täällä etelässä satamaan ei paljon maksa. Mutta jos asuu Lapissa, niin siellä on tunturit, jotka huumaa niin, että siinä valttikortteja monen Tallinan matkan edestä.

Uusi vuosi vietettiin sukulaisten kanssa, syöden hyvin. M teki ihan yhtä hyvää ruokaa kuin oli siellä Restoran Ö:ssä, voin vakuuttaa.

Lohiperhosia, lämpimiä vihanneksia tehtynä jollain erikoisella tavalla, minä sain aikaan vain nuo onnettoman näköiset perunat.

Ikkuna M:n ruokapöydän edustalta, huikean kaunista - minun mielestä.